Arbeiderpartiet (og LO) har så langt brukt mye av valgkampen til å kritisere Senterpartiet. Det siste utspillet handler om kraft, er helt meningsløst og kan leses i Varden 9. august.

Senterpartiet har vært Fylkestingets sterkeste forsvarer for at gjeldene avtale om fordeling av kraftinntekter mellom kraftkommunene i Telemark og fylkeskommune skal bestå. Det kommer vi fortsatt til å være. Det er helt uaktuelt for Senterpartiet å delta i noe som helst politisk samarbeid i det nye Fylkestinget som ikke respekterer dette. Kraftkommunene har stilt store naturressurser til rådighet for storsamfunnet. Det skal de godtgjøres for. Skal vi få til en god utvikling i hele landet er det og en forutsetning at Distrikts-Norge får beholde en stor del av de verdiene som skapes der. Det gjelder i Telemark som det gjelder i Sogn og Fjordane og i Nordland.

Arbeiderpartiet og LO sin gjentatte kritikk av Senterpartiet er og merkelig fordi Arbeiderpartiet selv i stor grad samarbeider med høyresiden i Telemark. Halfdan Haugan, som har skrevet under på leserinnlegget mot Senterpartiet, styrer selv sammen med Høyre i Seljord. Tidligere LO-leder Vidar Stang ønsker et Arbeiderparti-Høyre samarbeid i Tinn etter valget. Bjørg Tveito Lundefaret har med seg en varaordfører fra Høyre i Nome. I Porsgrunn har Arbeiderpartiet tidligere styrt byen sammen med Høyre. Hvis Halvor Homme fortsatt er ordfører i Nissedal etter valget, så er det etter all sannsynlighet fordi Arbeiderpartiet og Høyre i Nissedal har funnet sammen. Det er merkelig at dette for Arbeiderpartiet og LO er helt greit, samtidig som de valg Senterpartiet måtte gjøre er «svært alvorlige». Når de to Ap-ordførerne i Vest-Telemark, Halvor Homme og Halfdan Haugan bekymrer seg for mulig innflytelse for Høyre i Telemark etter valget, så betyr vel det at de selv før valget vil bekrefte at det for de er uaktuelt å gi Høyre innflytelse i Nissedal og Seljord – etter valget!

Terje Riis-Johansen

Fylkesordførerkandidat, Senterpartiet.